از A تا Z با اتفاقات جالب جام جهانی فوتبال
 
امام خامنه ای مد ظله العالی
 
 

الف رمزي سرمربي تيم ملي انگليس كه در جام جهاني 1966 به قهرماني رسيد پس از پايان بازي برابر آرژانتين به سرعت درون زمين دويد.

جام جهاني به عنوان نماد برتر فوتبال در جهان همواره مملو از اتفاقات و حوادث نادر بوده است.مطلب زير حاصل تحقيق در ميان فيلم ها،مقالات،كتاب ها و روزنامه هاي مختلف است:

 Alf Ramsey

الف رمزي سرمربي تيم ملي انگليس كه در جام جهاني 1966 به قهرماني رسيد پس از پايان بازي برابر آرژانتين به سرعت درون زمين دويد.اين اقدام رمزي براي ابراز خوشحالي نبود بلكه او مي خواست از تعويض لباس بازيكنانش با حريف جلوگيري كند.رمزي در مصاحبه خود گفت: با حيوان ها لباس عوض نمي كنيم!

 

Brothers

 

برادرهاي زيادي در تاريخ جام جهاني نقش آفريني كرده اند اما داستان ويكتور و وياچسلاو متفاوت است.اين دو برادر در جام جهاني 1982 به همراه تيم شوروي در مسابقات حاضر شدند و هر دو دروازبان بودند! جالب تر اينكه هيچ كدام يك دقيقه هم بازي نكردند چرا كه داسايف بزرگ در تيم حضور داشت.

 

Captaining

 

قهرماني در جام جهاني به عنوان كاپيتان آرزوي هر بازيكني است و تاريخ ثابت كرده كه اتفاقي يگانه نيز مي باشد.مارادونا و دونگا نفراتي بودند كه به اين رويا نزديك شدند اما يك قهرماني و نايب قهرماني در كارنامه فوتبال آن ها ثبت شد.كارلز هنز رومينگه تنها كاپيتاني است كه دو بار به فينال جام رسيده اما هرگز قهرمان نشده است.

 

Dismissals

 

نماد اخراح در جام جهاني بازي برزيل و مجارستان 1954 است.بازي كه بعدها نبرد برنه لقب گرفت.اين بازي سه كارت قرمز داشت كه با توجه به استانداردهاي قوانين امروز مي توانست چندين برابر باشد.حتي پس از سوت پايان درگيري بين دو تيم ادامه داشت.مجارستان 4 بر 2 پيروز ميدان نبرد شد!

 

Erik Nilsson

 

اريك نيلسون از سوئد و آلفرد بيكل از سوييس تنها بازيكناني هستند كه قبل و بعد از جنگ جهاني دوم در جام جهاني حاضر شدند.1938 و 1950.

 

For the United Arab Emirates

 

در سال 1990 امارات به جام جهاني راه يافت و براي آن ها همين يعني همه چيز! امارات با سه باخت پي در پي در مرحله گروهي حذف شد.اما آن ها موفق شدند دو گل به ثمر برسانند.اينكه گلزني در جام جهاني براي بازيكنان اماراتي لايق خوشحالي برابر با قهرماني در اين جام باشد خيلي جاي سوال نيست اما جالب است بدانيد مسولان اين كشور براي هر گل يك رولس رويس به همه بازيكنان پاداش دادند.

 

 Gabriel Batistuta

 

 گابريل باتيستوتا براي حضور در جام جهاني مجبور شد موهاي معروفش را كوتاه كند.در زمان مربيگري پاسارلا در تيم ملي آرژانتين بازيكنان با موي بلند،گوش واره و .... به تيم ملي دعوت نمي شدند.

 

Harald Schumacher

 

شوماخر دروازبان نامي آلمان غربي و نايب قهرمان دو دوره جام جهاني فوتبال پس از شكست در فينال 1986 اعلام كرد كه در جام جهاني 1990 براي بار سوم شركت خواهد كرد و اين بار موفق خواهد شد.او كه بيشتر به خاطر توهين به مدافع فرانسه شهرت يافته بود در سال 1987 كتابي نوشت و مدعي شد 90 درصد بازيكنان آلماني از مواد مخدر و مواد نيروزا استفاده مي كنند.پس از آن هرگز در تيم ملي آلمان انتخاب نشد و فوتبالش را در تركيه ادامه داد.

 

Injury

 

داور فرانسوي مايكل واتروت در نيمه نهايي حساس جام بين آرژانتين و ايتاليا 1990 هشت دقيقه وقت اضافه گرفت! او بعدها اعتراف كرد حواسش به گذر زمان نبوده است.

 

José Batista

 

باتيستا بازيكن اروگوئه اي در جام جهاني 1986 تنها 56 ثانيه پس از شروع بازي با خطا روي گوردون كارت قرمز گرفت و سريعترين اخراج تاريخ رقابت ها را به نام خود ثبت كرد.اروگوئه و اسكاتلند به تساوي بدون گل رسيدند و تيم باتيستا صعود كرد.

 

Korea North

 

كره شمالي در جام جهاني 1966 ايتاليا را در مرحله گروهي حذف كرد.براي ايتاليا و مردمش حذف شدن در چنين مرحله اي غير قابل تحمل بود.زمان پرواز و مكان فرود هواپيماي حامل بازيكنان ايتاليايي اعلام نشد تا با مردم عصباني مواجه نشوند.البته عده زيادي از جزييات پرواز سري خبردار شدند و اتوبوس بازيكنان با گوجه هاي گنديده بمباران شد.

 

Laszlo

 

لازلو مجار تنها بازيكني است كه به صورت تعويضي وارد زمين شده و هتريك كرده است.مجارستان بازي را 5 بر 1 از ال سالوادور پيش بود كه او وارد زمين شد و در نهايت بازي با نتيجه 10 بر يك به پايان رسيد.بزرگترين پيروزي تاريخ جام جهاني.

 

Mario Zagallo

 

زاگولا با قهرمان كردن برزيل در جام 1970 اولين كسي شد كه هم به عنوان مربي و هم به عنوان بازيكن موفق به قهرماني در جام جهاني شده است.بعدها بكن بائر هم به اين افتخار نايل شد.

 

No match

 

هيچ بازي در تاريخ جام جهاني مشمئز كننده تر از ديدار آلمان و اتريش در جام جهاني 1982 نبوده است.برد يك بر صفر آلمان دو همسايه را به مرحله بعد مي رساند و الجزاير حذف مي شد.آلمان طي ده دقيقه به گل اول خود رسيد و پس از آن هر دو تيم بازي را با پياده روي ادامه دادند.هواداران حاضر در ورزشگاه اعتراض خود را با هو كردن بازيكنان نشان دادند و يك هوادار آلماني پرچم كشور خودش را آتش زد.بازي به پايان رسيد و اعتراض الجزاير به تباني صورت گرفته رد شد.از آن سال به بعد بازي آخر مرحله گروهي همزمان برگزار شد.

 

One of the most controversial

 

يكي از بحث برانگيزترين تصميمات مربيگري به پيمنتا مربوط مي شود.مربي برزيلي در جام جهاني 1938 لئونيداس ستاره تيمش را كه 6 گل به ثمر رسانده بود در ديدار نيمه نهايي برابر ايتاليا نيمكت نشين كرد.او مي خواست به ستاره تيمش براي فينال استراحت بدهد اما برزيل بازي را باخت.لئونيداس در رده بندي دو گل به ثمر رساند و برزيل سوم شد.

 

 Penalty

 

آلمان غربي با 4 پيروزي در 4 ديدار كه به پنالتي كشيده شد بهترين آمار را به نام خود ثبت كرده و انگليس با سه باخت در سه بازي بدترين تيم شتاخته شده است.

 

Quiroga

 

كيروگا دروازبان پرو در جام جهاني 1978 در بازي با لهستان به تنها دروازباني تبديل شد كه به خاطر خطا در نيمه حريف كارت زرد گرفته است.

 

Russian referree

 

 تصميم جنجالي داور روس ميراسلاو استوپار در تاريخ رقابت ها ماندگار شد.در جام جهاني 1982 فرانسه با نتيجه سه بر يك از كويت پيش بود كه گل چهارم هم به ثمر رسيد.بازيكنان كويت مدعي بودند سوت داور را شنيده اند و بازي را متوقف كرده اند.رييس فدراسيون كويت فهد وارد زمين شد! و به شدت به اين تصميم اعتراض كرد و پس از اين اعتراضات داور گل را مردود اعلام كرد.فرانسه دقيقه نود بار ديگر گل زد تا عدد چهار برابر تعداد گل هايش ثبت شود و حاصل اين  اعتراضات چيزي جر آبروي از دست رفته داور و 8 هزار پوند جريمه براي فهد نبود.

 

Suspension

 

پائولو روسي به خاطر رشوه دو سال از بازي محروم بود.چند هفته مانده به شروع جام جهاني 1982 محروميت او پايان يافت و انزو سرمربي ايتاليا با وجود مخالفت همگان روسي را با خود به جام جهاني برد.او در چهار بازي شركت كرد و نتوانست گلزني كند.انتقادات به اوج خود رسيد و همه از انزو مي خواستند روسي را از تيم اخراج كند.اما ناگهان موتور پائولو روشن شد.برابر برزيل هتريك كرد،دو گل به لهستان در نيمه نهايي زد و در فينال هم گل اول بازي را برابر آلمان غربي به ثمر رساند تا ايتاليا 3 بر يك پيروز ميدان شود.روسي با اين شش گل گلزن برتر تورنمنت لقب گرفت.

 

The World Cup

 

جام جهاني پنج بازيكن را به خود ديده است كه با دو مليت در رقابت ها شركت كرده اند.مازولا 1958 برزيل و 1962 براي ايتاليا.مونتي آرژانتين 1930 و 1934 براي ايتاليا.فرانس پوشكاش لهستان 1954 و 1962 اسپانيا.سانتاماريا اروگوئه 1954 و اسپانيا 1962.روبرت پروسينسكي 1990 در يوگوسلاوي و 1998 در كرواسي.

 

Usually

 

معمولا فينال رقابت ها پر گل بود.پيش از برد يك بر صفر آلمان غربي برابر آرژانتين در 1990 هيچ فينالي كمتر از سه گل نداشت.پس از 1990 هيچ فينالي بيش از سه گل نداشته است! پيش از 1990 هيچ فينالي اخراجي نداشت اما پس از آن در شش فينال 5 بازيكن اخراج شده اند.1990 فوتبال تغيير كرده است.

 

Venue

 

ورزشگاه آزتكا ميزبان بازي افتتاحيه جام جهاني 1970 مكزيك،بين شوروي و مكزيك بود و البته ميزبان فوتبال امروز.براي اولين بار از تعويض،كارت زرد و قرمز استفاده شد.

 

Walter Zenga

 

زنگا دروازبان ايتاليا ركورددار بسته نگه داشتن دروازه اش در جام جهاني است.او در جام 1990 517 دقيقه گل نخورد.

 

Xuereb

 

دنيل ژوئرب در نيمه نهايي جام 1986 بين فرانسه و آلمان جايگزين بلونه شد.اين اتفاق معادل بود با ثبت ركورد حضور بازيكنان با نام هايي از همه حروف الفبا براي اولين بار در تاريخ جام جهاني از سال 1930 تا آن زمان.

 

Youngest

 

جوان ترين بازيكن حاضر در رقابت ها نورمن وايت سايد از ايرلند شمالي است كه در جام 1982 با 17 سال و 42 روز برابر يوگوسلاوي به ميدان رفت.مسن ترين بازيكن روژه ميلا از كامرون است كه با 42 سال و 39 روز برابر روسيه بازي كرد و گل هم زد و در واقع مسن ترين گل زن هم شد!

 

Zairean

 

موآمپا كازادي از زئير اولين دروازباني لقب گرفت كه به دليلي به جز مصدوميت تعويض شد.زئير با نتيجه سه بر صفر از يوگوسلاوي عقب بود كه مربي او را بيرون كشيد و البته جانشين او شش گل ديگر هم دريافت كرد.

 




درباره وبلاگ


امیدوارم که مطالب وبلاگ من برای شمامفیدباشد. باآرزوی موفقیت برای شما
موضوعات
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان امام خامنه ای (همه چیز) و آدرس amirkazemi1.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 24
بازدید دیروز : 2120
بازدید هفته : 24
بازدید ماه : 6670
بازدید کل : 182782
تعداد مطالب : 784
تعداد نظرات : 12
تعداد آنلاین : 1